Mange af landets virksomheder har hele eller dele af deres arbejdsopgaver på kontoret. Det er nærmest umuligt at drive en forretning, uden at have kontorarbejde. Det kan bare være i form af bogføring, revision eller kundehåndtering.

Kontormiljøet er derfor et område der optager mange firmaer og virksomhedsledere. Jo bedre og mere effektivt det er, desto bedre resultater opnås der. Byggefaget har set nærmere på hvad du kan gøre og giver dig her 10 tips til et bedre kontormiljø.

 

1. Rigeligt med lys og plads

Vi mennesker har brug for lys og god plads for at kunne trives. Specielt belysningen på kontoret er afgørende for en positiv atmosfære, hvor de ansatte føler sig glade.

Vi ved alle hvilken indvirkning vinteren har på mange og det skyldes faktisk mørket og den manglende sol. Så sørg for at det modsatte er tilfældet på arbejdspladsen.

2. Gode pauser – hvor ansatte kan koble af

Én vigtig ting af et godt kontormiljø er, at de ansatte har muligheden for at koble af i pauserne. Det kan lyde underligt, men 15 min ekstra pause, kan i sidste ende give det bedste resultat.

Det handler ikke altid om at arbejde længst, men mest effektivt. Så sørg for at medarbejderne har en god frokostpause og et par indlagte pauser i løbet af dagen. Det vil gøre dem glade og mere effektive.

3. Hæve-sænke borde

Hæve-sænke borde er efterhånden blevet en fast bestanddel af mange virksomheder, da de er påkrævet af Arbejdsmiljøstyrelsen, for ansatte der sidder ved computeren hele dagen.

Har I det ikke allerede, bør I bestemt overveje at få det anskaffet. Det gør at ansatte kan variere deres arbejdsposition og dermed forblive friske igennem hele arbejdsdagen. Og uden at få småskavanker som ømme skuldre eller ondt i hovedet.

4. Afhjælp støj og larm

Støj og larm er en del af mange kontormiljøer, men I kan selv gøre en del for at minimere problemet. Det kan i gøre via lyddæmpere eller gulvtæpper, der ofte tager den værste støj.

Overvej hvordan I kan få skabt ro på kontoret, på bedst mulig vis, så medarbejderne kan koncentrere sig fuldt ud om opgaverne.

5. Inddel kontoret i mindre “rum”

På mange arbejdspladser er kontoret ét stort rum, men man kan med fordel inddele det i flere små rum. Ikke med vægge, men med smarte afskærmninger eller ved at oprette en sofa/lounge sektion, hvor de ansatte kan sætte sig. Så det hele ikke bliver for trivielt, ved det samme skrivebord.

Se også: Indretning af kontor

6. Udluftning skaber friskhed

Rigtig mange arbejdspladser forsømmer at lufte ud jævnligt og det er en stor fejl. Det kan nemlig skabe en friskhed i rummet og så gavner det bare indeklimaet rigtig meget. Så gør det til en vane at lufte ud, fx. når der er frokostpause.

Det koster muligvis lidt på varmeregningen, men gør dine ansatte langt mere effektive.

7. Opsæt normer og regelsæt

Nu til et område der hurtigt kan virke kommanderende og skadende for et sundt kontormiljø. Faktum er bare at visse normer, standarder og regelsæt gør at arbejdspladsen fungerer bedre.

Det kan være regler om pausetider, længde, hvor man må snakke eller noget så banalt som temperaturen i rummet. Alt sammen gør at medarbejderne ved hvad de skal forholde sig til.

8. Ryd op inden du går hjem

Uorden og bunker af papirer eller opgaver, kan få enhver til at miste modet. Så gør det til en vane at rydde op på dit bord hver dag, inden du går hjem. Det vil du blive glad for i længden og det er en perfekt mulighed for at få organiseret dine arbejdsopgaver.

9. Indfør To-do lister

Ligesom punkt 8, er To-do lister i høj grad et tip, der går ud til den enkelte ansatte snarere end virksomhedslederen. Ikke desto mindre vil to-do lister være effektive, når der skal optimeres og styr på arbejdsopgaverne.

Det kan ligeledes være at I kan få glæde af at indføre to-do lister på afdelingsniveau eller på kontoret som helhed.

10. Viderestil telefonopkald – eller brug telefonomstilling

Vi slutter af med et område, der kun er relevant visse steder, men her kan det til gengæld være til stor irritation. Telefonopkald der ringer og ringer uden at nogen tager dem.

Generelt er telefonopkald bare et forstyrrende element og I bør løse det på én af to måder. I kan enten indføre en telefonomstilling i virksomheden, der kun viderestiller hvis den ansatte er til stede. Eller I kan gøre det til en vane, at man viderestiller telefonen når man er væk.

På den led kan mange forgæves og irriterende telefonopkald undgås.

 

Byggefaget håber du kan bruge vores 10 tips til et bedre kontormiljø. Vi er ikke i tvivl om at der er et råd eller to du kan anvende og praktisere på din arbejdsplads.