Indeklimaets betydning for medarbejdernes trivsel på en arbejdsplads, bør ikke underkendes. Et dårligt indeklima kan ende med at være årsag til øget fravær, og kan påvirke koncentrations- og arbejdsevne i en negativ retning.
Det kan derfor betale sig at give sin arbejdsplads et “serviceeftersyn” ift. indeklimaet. Grundreglen er god udluftning, så der hele tiden er frisk luft i rummet. Vi giver herunder yderligere 10 tips til et bedre indeklima på arbejdspladsen.
1. Indstil temperaturen
Den rette temperatur i lokalet er en vigtig faktor for indeklimaet. Man bør overveje hvilken temperatur radiatorer eller klimaanlæg indstilles på. Der er ikke et endegyldigt svar på, hvilken temperatur der skal være i lokalerne på en arbejdsplads. Påklædning og arbejdets art, bør afgøre, hvilken temperatur der holdes i lokalet.
Ved let fysisk aktivitet (f.eks. på kontorer hvor man bevæger sig meget rundt, skoler eller institutioner) anbefales en temperatur på 20-22 grader, hvor der ved mere stillesiddende arbejde bør være en højere temperatur. Ofte vil en temperatur omkring 25 grader være passende.
2. Undgå for megen varme
Har man store glaspartier, kan det let blive et problem med for megen varme om sommeren. Her er udluftning vigtig, men også afskærmning for solen, og derved en reduktion af den varme der slipper ind. Det kan derfor betale sig, at investere i god solafskærmning.
Hos Dinoase.dk har de mange gode produkter, der kan hjælpe Jer med at tilpasse og kontrollere både varmen og fugten i rummet. Det indebærer aircondition, luftrensere og affugtere.
3. Undgå træk
Træk er også en stor synder ift. oplevelsen af et dårligt indeklima på arbejdspladsen. Træk kan blive årsag til nakke-problemer og hovedpine, da musklerne bliver stive og medarbejderen spænder i nakke og skuldre.
Træk kan skyldes flere ting. F.eks. dårlige utætte vinduer, eller forkert ventilation. Det kan betale sig at overveje placeringen af skrivebordet hvor medarbejderen skal sidde og arbejde. Således bør bordet ikke stå lige op af utætte vinduer. Ved stillesiddende arbejde er man mest følsom overfor træk.
4. Grundig rengøring
En god rengøring er nødvendig, for at minimere snavs der trækkes med ind udefra, for derefter at trækkes med rundt i lokalet.
5. Hold orden
Hold orden på skriveborde og gulve – det gør det dels lettere at gøre ordentligt rent, og dels giver det støv og snavs dårlige forhold for at samle sig.
Relateret artikel:
6. Flyt printeren
Flyt om muligt printere til et vel-ventileret rum hvor medarbejdere ikke opholder sig i længere tid af gangen.
Printerne afgiver kemiske partikler, men også ofte en betydelig mængde papirstøv, som kan være generende for luftveje.
7. Undgå levende lys
Det kan være rigtig usundt med levende lys indendøre. Mange virksomheder har levende lys i fx. receptionen, eller i forbindelse med julen i form af kalenderlys eller lign. Partikler og os fra levende lys, kan især genere folk med astma eller andre luftvejs-problemer. Nogle undersøgelser viser, at det kan være lige så generende med os fra et levende lys, som hvis der blev røget i lokalet.
8. Anskaf planter
Planter er ikke kun kønne at kigge på. De kan også være en væsentlig hjælp til et sundere indeklima på kontoret. Sunde bladrige planter kan være med til at rense luften, og tilføre ilt.
9. Lyd
Hvis der er flere om at dele kontoret, kan det være en fordel at sætte telefonerne på lav ringestyrke, og tale afdæmpet. Evt. gå afsides i et andet lokale, hvis det er muligt.
10. Papir-opbevaring
Papir samler støv, og støv er ikke godt for indeklimaet.
Såfremt det er muligt, så opbevar arkiveret papir samt andre papir-artikler i et lokale hvor medarbejderne ikke opholder sig i længere tid af gangen.